2013_07_01-08 Rumunsko Apuseni Padiš soutěska Someše, Galbeny, Ponorné hrady, Skarišoara

Cheile Somesului Cald, Izbucul si Cheile Galbenei, Cetatile Ponorului, Scări?oara

Popis našeho putování jsem ukradl Anetě, protože si myslím, že to napsala dobře, posuďte sami:-)
Různýma vlakama jsme se dostali do vesnice Holod a naše kroky mířily jak jinak- na pivo. V místním báru jsme dostali nabídku přenocování na zahradě pozemku, na kterém se konal nějaký 3denní náboženský kemp. Noc to ale byla šílená, protože nám těsně za hlavama celou noc štěkal místní ratlík, takže jsme oči skoro nezamhouřili. V úterý ráno jsme se vydali na dalšího stopa a následně i bus, kterým jsme dojeli do města Beuš. Tady jsme doplnili zásoby potravin a snažili se stopovat do Stina de Vale- nástup na Padiš. Zastavil nám ale jen místní "taxikář", který se nakonec nechal ukecat na cenu 60 Lei (je to moc do kopce, serpentinas, motorina, níž jít prostě nechtěl). No a tak jsme odpoledne nastoupili přechod Padiše. Co se týká Padiše, tak můžu jen doporučit, strávili jsme na něm 5 dní a bylo opravdu na co koukat. V úterý jsme došli jen kousek, abychom mohli dospat spánkový deficit minulé noci. Co se ale nestalo- v noci jsme měli psí návštěvu znovu- tentokrát to byli pastevečtí psi, kteří mysleli, že jim asi v noci hodláme sežrat všechny ovce. No kluci jim to docela vysvětlili, takže noc byla o trochu lepší, než předchozí. Ve středu jsme došli na další stanovací místo, odkud jsme už jen na lehko vyrazili na výlet do jeskyní Cetatile Radesei- tady se prochází 200m jeskyní a pak se toulá zase soutěskou, krásné vyhledy, jeskyně, tunely... Ve čtvrtek nás čekal opět krátky přesun na těžko do kepmu Grajduri (kemp byl zadarmo ale bylo tam několik obchůdků a poměrně dost lidí tu stanovalo- i Čechů). V kempu jsme postavili stan a vydali se na další výlet na lehko- tentokrát to byla souteska řeky Galbeny. Ta byla taky výživná. Několika metrové přelezy po skále na břehu řeky zajištěné řetízky a ocelovými lany byly poměrně vydatným sportovním zážitkem :) Večer jsme se vrátili do kempu a druhý den se vydali z tohoto místa na druhý výlet na lehko, do oblasti Ponorných hradů- Cetatile Ponorului. Tam jsme vlezli do "zakázané" jeskyně, která byla průchozí a opět to byl vydatný zážitek jak po sportovní tak i po morální stránce. Odpoledne jsme měli odpočinkové a k večeru jsme se vydali na dallší přesun na těžko, došli jsme za chatu Padiš, kde jsme spali a v sobotu nás čekal poslední přesun do vesnice Scarisoara kde je největší ledová jeskyně Rumunska. To je ale turistická atrakce se vším všudy, takže i se vstupným, průvodcem, důchodci atd. Takže jsme za 10 Lei strávili 20 minut v ledové jeskyni a pak se stopem nechali svézt do vesnice Girda de Sus, odtud jsme ještě autobusem sjeli do města Petru Grosa, kde jsme nocovali na louce a v neděli poměrně lehce dostopovali až do Aradu. Jelikož jsme tam dorazili nad očekávání rychle, odjížděli jsme do Čech už vlakem v 15:36. Cesta byla celkem v pohodě až na to, že nás v Maďarksém vlaku stáhli o poplatek za místenku- 10EUR na osobu. S tím jsme teda nepočítali, měli jste někdo stejný problém? Já jsem v loni žádnou místenku nepotřebovala...
Trek se vydařil, viděli jsme spoustu hezkých a zajímavých míst a určitě Padiš doporučuju. Jen to rumunské turistické značení má místy silné mezery... ale tak s tím se asi musí počítat.